موتور جستجوی ایمن

معرفی موتورهای جستجوی مناسب کودکان و ویژگیهای آنان تا بتوانند با امنیت کامل درآن به جستجو بپردازند

بچه‌ها جون وقتی دنبال یک عکس یا مطلبی در اینترنت هستید یا می‌خواهید جواب سوالتان را پیدا کنید، دو تا راه دارید: یا باید دقیقاً آدرس سایت مدنظرتان را بدانید تا بتوانید در نوار آدرس مرورگرتان تایپ کنید؛ یا از یک سایت کمک بگیرید تا برای شما جستجو کند. به سایتی که کار اصلی‌اش جستجو است، «موتور جستجو» می‌گویند. برای این‌که از موتور جستجو کمک بگیرید، باید دنبال انتخاب کلمه یا عبارت مناسب باشید: با خودتون فکر کنید که چه کلمه‌ یا عبارتی می‌تواند مفهوم شما را بیشتر به موتور جستجو منتقل کند. مثلاً فرض کنید می‌خواهید بدانید دایناسورها چه موجوداتی بودند و چه کارهایی می‌کردند. یکی از عبارت‌های مناسب برای نوشتن در موتور جستجو، “دایناسور چیست” است.

در صفحه سایت موتور جستجو معمولاً علامت ذره‌بین را می‌بینید که در کنار یک مستطیل سفید رنگ قرار گرفته است. برای نوشتن عبارت مناسب و جستجوی آن به دنبال این علامت در صفحه موتور جستجو بگردید. برای مثال عکس زیر را ببینید.

اگر موتور جستجوی شما به زبان انگلیسی است ممکن است به جای علامت ذره‌بین، لازم باشد دنبال کلمات «Go» یا «Search» باشید.

بعضی از موتورهای جستجو به شما این امکان را می‌دهند که جستجوی موضوعی داشته باشید. یعنی اگر می‌دانید مطلبی که دنبالش هستید مربوط به چه موضوعی می‌شود، می‌توانید جستجوی خود را محدود به آن موضوع بکنید تا به نتایج دقیق‌تری برسید و راحت‌تر بتوانید مفهوم مورد نظرتان را پیدا کنید. این امکان جستجوی موضوعی، می‌تواند در شرایطی که یک کلمه در علم‌های مختلف معانی متفاوتی دارد، به شما کمک کند. با یک مثال ساده این را توضیح می‌دهیم. کلمه «قطر» در علم جغرافی اسم یک کشور است و در علم هندسه پاره‌خطی که رئوس غیرمجاور چندضلعی را به هم متصل می‌کند. پس اگر شما به دنبال توضیحی درباره این کلمه در علم هندسه هستید، می‌توانید با کمک جستجوی موضوعی راحت‌تر این‌کار را انجام دهید.

شما با خواندن این مقاله با تعدادی از موتورهای جستجو مناسب سنتان آشنا می‌شوید. علاوه بر این بعضی سایت‌ها با این‌که موتور جستجو نیستند، می‌توان در بین مطالب مفید آن‌ها جستجو کرد. تبیان و رشد دو نمونه از این سایت‌ها هستند که قرار است در این مقاله با آن‌ها آشنا شوید.

درساگرد

سایت درساگرد موتور جستجوی کودکان است که بصورت محدود در سایت‌های مناسب شما جستجو می‌کند. اگر آدرس http://dorsagard.ir  را در مرورگر خود تایپ کنید، صفحه اول این سایت نمایش داده می‌شود. شکل زیر را ببینید.

 

در شکل بالا موضوعات مختلفی مثل بازی، ورزش، نشاط و سرگرمی، چندرسانه‌ای، آیین زندگی و غیره می‌بینید. با کلیک بر روی هر یک از این موضوعات، صفحه‌ای باز می‌شود تا شما بتوانید در این موضوع، جستجو انجام دهید. مثلا وقتی روی «ورزش و سرگرمی» کلیک می‌کنید، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که شامل یک مستطیل سفید رنگ برای نوشتن عبارت مورد جستجوی شما است. ما برای نمونه می‌خواهیم کلمه «فوتبال» را در این موتور جستجو پیدا کنیم. با زدن دکمه جستجو، نتیجه زیر نمایش داده شد. علاوه بر نتیجه جستجو که درساگرد برای شما پیدا می‌کند، تعدادی پیشنهاد درسا هم نمایش داده می‌شود.

بر روی هر کدام از صفحات موضوعات که وارد شوید، می‌توانید از جستجوی پیشرفته استفاده کنید. جستجوی پیشرفته به شما این کمک را می‌کند که جستجوی خود را بطور دقیق‌تری انجام دهید. یعنی بتوانید محدوده سنی خود را انتخاب کنید و تعیین کنید که آیا نتیجه جستجو را مناسب دختران، پسران یا هردو می‌خواهید.

صفحه جستجوی پیشرفته با کلیک بر روی علامت چرخ دنده در مستطیل سفیدرنگ جستجو نمایش داده می‌شود.

شما امکان عضویت در این سایت و استفاده از صفحه کاربری خود را دارید.

روش‎های پرورش وجدان:

والدین و مربیان برای پرورش وجدان در کودکان و نوجوانان باید ابتدا خودشان سرمشق اخلاقی خوبی باشند و زمینه مناسب رشد اخلاقی آنان را فراهم آورند، نیک‏خویی‎ها را به آنان آموزش دهند تا وجدانشان تقویت شود، با کودکان و نوجوانان درباره اعتقادات اخلاقی صحبت کنند، نسبت به اشتباهات اخلاقی آنان با آرامش برخورد کنند و نیت آنان را بسنجند، کودکان و نوجوانان را به جبران و اصلاح اشتباهات ترغیب کنند.

شما می‌توانید به موتور جستجوی درساگرد سایت جدید پیشنهاد کنید و یا از او بخواهید که سایتی را از لیستش حذف کند. برای درخواست اضافه کردن سایت جدید، به آدرس http://dorsagard.ir/addsite بروید. صفحه‌ای که می‌بینید مثل شکل زیر است.

اگر فکر می‌کنید یکی از نتایجی که درساگرد برای شما نمایش داده مناسب نیست، می‌توانید از آدرس http://dorsagard.ir/delsite فرم درخواست حذف سایت را پر کنید.

KidRex

کیدرکس یکی از موتورهای جستجوی خوب مخصوص کودکان است. برای استفاده از این موتور جستجو به آدرس http://www.kidrex.org/ بروید. عکس صفحه اول این موتور جستجو را در شکل زیر می‌بینید.

برای جستجو در این سایت، عبارت خود را درون مستطیل سفید رنگ تایپ کنید و روی کلمه SEARCH کلیک کنید. صفحه اول نتیجه جستجو برای کلمه فوتبال را در شکل زیر ببینید.

همان‌طور که در عکس نشان داده شده است، این سایت ابتدا کلمه شما را به انگلیسی ترجمه کرده و نتایج انگلیسی را نمایش می‌دهد، سپس برخی نتایج فارسی را نمایش می‌دهد. اما اگر جستجوی خود را محدودتر کنید، نتایج مرتبط‌تر بیشتری به‌دست می‌آورید. حالا نتیجه جستجو را برای عبارت «فوتبال ایران» ببینید.

kidzsearch

سایت http://www.kidzsearch.com/ هم یک موتور جستجو برای کودکان است. شکل زیر عکس صفحه اول این سایت را نمایش می دهد.

شما می‌توانید عبارت مورد جستجوی خود را در مستطیل سفید رنگ بنویسید و بعد روی علامت ذره‌بین کلیک کنید.

وقتی نتایج برای شما نمایش داده شد، بصورت جزئی‌تر هم می‌توانید نتیجه جستجو را در میان سایت‌های امن، عکس و عکس‌ متحرک، نرم افزار، بازی، اخبار، نرم‌افزار موبایل و غیره پیدا کنید.

این موتور، امکان جستجو به زبان فارسی دارد. نمونه‌ای از نتایج جستجو در میان عکس‌ها را برای کلمه ماهی ببینید.

Kids.Net.Au

موتور جستجو Kids.Net.Au مناسب برای کودکان، معلمان و والدین است. عکس زیر تصویر صفحه اول این سایت به آدرس http://www.kids.net.au/ است.

در صفحه اول این سایت امکان جستجوی کلمه کلیدی در مستطیل سفید وجود دارد. با این‌کار در همه بخش‌های سایت جستجو می‌کند. هم‌چنین این جستجو می‌تواند به صورت خاص‌تر در دیکشنری[۱] و دایره‌المعارف[۲] صورت گیرد. این سایت امکان جستجوی فارسی ندارد. می‌توان جستجوی موضوعی را در حوزه‌های هنر، سلامت، کامپیوتر، بازی و سرگرمی انجام داد. برای اینکار به روی کلمه WEB SITES از بالای صفحه کلیک کنید. با این‌کار به آدرس http://sites.kids.net.au/ می‌روید. حالا می‌توانید دسته‌بندی موضوعات را ببینید و علاوه بر این در مستطیل سفید رنگ جستجو کنید.

KidsClick

کیدزکلیک یک سایت جستجو برای کودکان است که هدف آن استفاده از کتابخانه‌های عمومی است. این سایت، سایت‌ نامناسب را فیلتر نمی‌کند، بلکه می‌خواهد شما را به سایت خوب هدایت کند.[۳] برای رفتن به این سایت باید به آدرس http://www.kidsclick.org بروید. تصویر صفحه اصلی در زیر نمایش داده شده است.

امکان جستجوی کلمه کلیدی بصورت ساده و پیشرفته وجود دارد. شما می‌توانید کلمه مدنظر خود را در مربع زرد رنگ بنویسید. این سایت امکان جستجوی فارسی ندارد.

علاوه بر این، جستجو بر حسب دسته‌بندی موضوعی، الفبایی و جستجوی سریع در ویدئو، صدا و تصاویر نیز شدنی است.

برای استفاده از دسته‌بندی موضوعی شما می‌توانید یکی از موضوعات مربع سبز رنگ را انتخاب کنید. موضوعات شامل هنر، جغرافی، ریاضیات، کامپیوتر و اینترنت و غیره است.

مثلا اگر بخواهید در مورد تاریخ یا جغرافیا مطلبی را پیدا کنید، روی geography/history کلیک کنید صفحه زیر باز می‌شود که امکان انتخاب جزئی‌تر را به شما می‌دهد.

نتیجه هر جستجو شامل بخش‌هایی است که با کمک بزرگترها میتوانید از آنها استفاده کنید. نمونه‌ای از نتایج جستجو توسط این سایت را در زیر مشاهده می‌نمایید.

THINGA

تینگا یک موتور جستجوی برای کودکان ابتدایی است که پاسخ سوالات شما کودکان عزیز را از محتوای کتابخانه خود و از طریق سایت‌های مناسب می‌دهد. برای اینکه مطمئن شوند محتوای نتایج جستجو مناسب است، تیمی از تینگا این بررسی را انجام می‌دهد. اپلیکیشن این موتور جستجو برای تبلت و تلفن‌های همراه هم وجود دارد.

کلمه کلیدی برای جستجو را در مستطیل سفیدرنگ تایپ کنید. این سایت امکان جستجوی فارسی ندارد. در صفحه اول تینگا جستجوی موضوعی را می‌توانید از میان فیلم، عکس متحرک و عکس ثابت، حیوانات، سرگرمی، اموزشی و زندگی دنبال کنید.

 

تینگا برای گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال مجله‌ آنلاینی با عنوان BOOM شامل مقالات، عکس‌ها، بازی‌ها، ویدئوها و غیره دارد.  

 معرفی پرتال‌های مفید

رشد

سایت رشد، شبكه ملی مدارس ایران با آدرس http://www.roshd.ir است. این شبکه برای تقویت و کامل کردن برنامه‌ درسی ملی شما ایجاد شده است. محتوای رشد از لحاظ علمی صحیح است. چون این محتواهای آموزشی به خوبی طبقه‌بندی شده اند، دسترسی به محتوا ساده است.   مطالب پرتال رشد بسیار متنوع است. این مطالب در بخش‌هایی مثل دانشنامه، انجمن‌، گالری عكس، كتاب درسی (بصورت PDF)، بانك نرم افزار، امتحان نهایی، آموزش مجازی، رسانه‌های آموزشی، مجلات رشد، دارالقرآن كریم، خاکریز (با محتوای دفاع مقدس)، گنجینه فیلم و جشنواره‌ فیلم رشد طبقه‌بندی شده است. پرتال رشد امکان جستجو در برخی از این بخش‌ها را دارد. برای مثال در صفحه دانشنامه به آدرس http://danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?SSOReturnPage=Check&Rand=0، می‌توان جستجو را به کمک کادر قرمز زیر انجام داد:

همانطور که در شکل نشان داده شده، کلمه کلیدی مورد جستجو، در مستطیل کنار ذره بین وارد می‌شود. سپس می‌توان انتخاب کرد که این کلمه در کدام بخش سایت جستجو شود و آیا تنها در عنوان مطلب جستجو شود یا متن آن نیز درنظر گر فته شود.

یکی دیگر از بخش‌های سایت، رسانه‌های آموزشی است. برای دیدن این بخش به آدرس http://media.roshd.ir/ بروید. تصویری از آن را در شکل زیر می‌بینید.

رسانه‌ها بصورت انیمیشن، تصویر، صوت، فیلم، مقاله و نرم‌افزار وجود دارند. برای دسترسی به محتواها، راه‌های گوناگونی وجود دارد: می‌توان از لیست کلید واژه‌های موجود یا لیست موضوعات انتخاب کرد. لیست کتاب‌های درسی که آن‌ها به کمک رسانه آموزش داده شده‌اند و نیز محتوای مناسب مقاطع تحصیلی نیز دردسترس است. علاوه بر این همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌نمایید، امکان جستجوی پیشرفته نیز مهیا است.

 تبیان

پایگاه اطلاع رسانی تبیان با آدرس http://www.tebyan.net/index.aspx است. مطالب این سایت در بخش‌هایی مثل دین و اندیشه، دانش و فناوری، کودک و نوجوان، خانواده و زندگی، ورزشی، سیاست و هنری است. فضای کلی محتواهای سایت تبیان از لحاظ علمی صحیح بوده و مسائل اخلاقی مراعات می‌شود، به نحوی که شما کاربر عزیز حضور امنی در صفحات سایت را تجربه می‌کنید.

این سایت دارای بخش کتابخانه با قابلیت جستجوی مناسب به آدرس http://library.tebyan.net/ است. همانطورکه در شکل نشان داده شده این جستجو می‌تواند با وارد کردن کلمه موردجستجو و یا با استفاده از کلمات کلیدی (اصطلاح‌نامه)، مجموعه‌های محتوایی مشابه و لیست الفبایی کتب انجام شود.

از دیگر امکانات سایت تبیان، امکان جستجو و دانلود بازی‌های رایانه‌ای مناسب سنین مختلف و نرم افزارهای کاربردی و نیز محتوای متنوع چند رسانه‌ای شامل فیلم و انیمیشن، منابع صوتی و منابع تصویری است.

بخشی از سایت نیز مخصوص شما کودک دوست داشتنی طراحی شده است. برای رفتن به آن‌جا روی آدرس

http://koodak.tebyan.net کلیک کنید. فیلم و انیمیشن، کتابخانه، شعر، داستان، دانستنی‌ها، سرگرمی، اخبار کودکانه و غیره دارد، اما نمی‌توانید در آن جستجو انجام دهید. صفحه اول این بخش را در زیر می‌بینید.

جمع‌بندی

بچه‌ها جون شما با خواندن این مقاله با تعدادی از موتورهای جستجوی امن آشنا شدید. علت اینکه ما به شما استفاده از این موتورهای جستجو را پیشنهاد می‌کنیم این است که این موتورها مناسب سنتان هستند و معمولاً محتوایی ندارند که به شما آسیب بزند. مثلاً باعث نمی‌شود شب‌ها کابوس ببینید، اطلاعات شخصی شما دزدیده ‌شود یا تلفن همراه و تبلت شما را ویروسی کند.

در این مقاله با اصطلاحات رایج در موتورهای جستجو مثل کلمه کلیدی، جستجوی موضوعی، جستجوی الفبایی و جستجوی پیشرفته آشنا شدید. در کنار اینکه یاد گرفتید چطور با چند تا موتور جستجوی خاص کار کنید، روش کلی استفاده از موتورهای جستجو را هم آموختید. شما الان مهارت‌هایی مثل پیدا کردن جای نوشتن عبارت مورد جستجو درصفحه سایت، تنظیمات جستجوی پیشرفته، روش بهتر کردن انتخاب کلمه کلیدی برای محدود کردن نتایج جستجو و رسیدن راحت‌تر به اطلاعاتی که لازم دارید را یاد گرفتید.

علاوه بر همه این‌ها یاد گرفتید که با بعضی امکانات سایت‌های مفید تبیان و رشد چطور کار کنید.

  1. dictionary
  2. encyclopedia
  3. http://www.kidsclick.org/clickback.php