محبوبترین نرم افزارهای پیام‌رسان و شبكه‌هاي اجتماعي در ایران و جهان

معرفی پرکاربردترین پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی و ویژگی های آنان.

با فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند نرم‌افزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی نوینی پا به عرصه وجود نهادند که بسیار عامه پسند بودند و کاربران با سوادی اندک امکان استفاده از آنها را یافته اند. از جمله می‌توان به واتس اپ، وایبر، تلگرام و … اشاره کرد.

امروزه با توجه به رشد تعاملات مجازی و همه‌گیر شدن اینترنت و البته تلفن‌های هوشمند، تعداد شبکه‌های اجتماعی و پیام رسانها در سراسر جهان و همچنین ایران به شکل تساعدی رو به رشد است. این شبکه‌ها به کاربران خود امکان تبادل اطلاعات به وسیله اینترنت را می‌دهند. این اطلاعات می‌توانند پیام‌های متنی، عکس، صوت، ویدئو و … باشند. مهمترین اهداف ایجاد کنندگان شبکه‌های اجتماعی تغییر مبانی اعتقادی، اخلاقی، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی کاربران و القای تفکرات خود به آنان می‌باشد.

شکل زیر، با جمعیت ۷.۵ میلیاردی جهان،  شبکه‌های اجتماعی برتر را بر اساس تعداد کاربران فعال در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. (worldometers, 2017)

شبکه‌های اجتماعی برتر جهان بر اساس کاربران فعال (Servicesmobiles, 2016)

جالب است بدانید از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی کشور(worldometers, 2017) بالغ بر ۳۰میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت دارند. (باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۳۹۵)

شبکه‌های اجتماعی را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. برخی از آنها در بستر اینترنت طراحی شده‌اند، مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوپ. برخی دیگر بر بستر موبایل، مانند وایبر و تلگرام که به شبکه‌های اجتماعی موبایلی معروفند. (Kalas, 2017) به این نرم‌افزارها، پیام‌رسان نیز گفته می‌شود. در اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، نوع ارتباط، یک-به-یک یا نهایتا یک-به-چند است. پیام‌ها عمدتا خصوصی هستند و غالبا تنها با یک گروه خاص به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. اما در شبکه‌های اجتماعی ارتباط‌ها چند-به-چند هستند. پست‌های منتشرشده می‌توانند در معرض عموم قرار بگیرند و به‌راحتی به‌اشتراک گذاشته شده و دست‌به‌دست شوند. (دیجی کالا، ۱۳۹۴) ویژگی خصوصی بودن پیام‌رسانها و سادگی کارکرد آنها باعث گردیده است تا در مدت کوتاه اقبال زیادی به سمت آنها صورت پذیرد و این موضوع در میان نسل جوان و نوجوان بیشتر نمود دارد. مطابق آمار ۵/۲ میلیارد نفر در جهان یکی از این اپلیکیشنها را بر روی دستگاههای همراه خود نصب کرده‌اند. (Browsermedia, 2017)

فیس‌بوک یکی از ابتدایی‌ترین شبکه‌های اجتماعی آنلاین است که ظرف مدت کوتاهی عنوان پراستفاده‌ترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد. در حال حاضر ماهانه ۴/۱ میلیارد کاربر از آن بازدید می‌کنند. (غفاری، ۱۳۹۵) جالب است بدانید که حدودا از هر ۴ انسان روی زمین، یک نفر در فیس‌بوک عضو است و در هر ثانیه پنج پروفایل جدید در فیسبوک ساخته می‌شود!!! (Zephoria, 2017) طبق اعلام فیسبوک، حدود ۸۴.۹% از کاربران فیس‌بوک خارج از ایالات متحده و کانادا هستند. (Facebook, 2017)

جالب است بدانید، حدود ۸۳ میلیون پروفایل قلابی در فیس‌بوک وجود دارد. هرچند کارشناسان معتقدند که تعداد پروفایل‌های قلابی خیلی‌خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. (Zephoria, 2017) هدف سازندگان این پروفایل‌ها خیلی مشخص نیست اما به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل، جمع‌آوری اطلاعات افراد برای مقاصد تجاری و جاسوسی باشد. این موضوع هوشیاری خاصی را دربرقراری ارتباط با دیگران می‌طلبد.

این شبکه میان ایرانیان نیز محبوبیت بالایی دارد و حدودا از هر پنج ایرانی یک نفر عضو فیس‌بوک است. (Internetworldstate, 2017) کارکرد این شبکه در دنیا بیشتر برای برقراری ارتباطات با دوستان و خانواده و افراد است، هرچند گاه برای اهداف تجاری نیز از آن استفاده می‌شود.

 ایرانیان رویکرد جالب دیگری نیز نسبت به این شبکه دارند. در سال‌های اخیر موارد متعددی بوده است که ایرانیان هرگاه به رویدادی یا فردی در فضای واقعی یا مجازی نقدی داشتند به صفحات فیس‌بوک و یا دیگر صفحات اینترنتی‌شان به انواع مختلفی اعتراض کرده‌اند ویا بالعکس گاهی نیز از موضوعاتی خاص حمایت کردند. این رویدادها اثرات مثبت و منفی بی‌شماری داشته است که متأسفانه اثرات منفی آن به کرات بیشتر از مثبت‌ها بوده است و باعث شده برخی چهره‌های جهانی از ایرانی‌ها به عنوان افرادی فاقد فرهنگ یاد کنند.

شبکه اجتماعی توییتر به کاربران اجازه می‌دهد تا ۱۴۰ حرف پیام متنی، فیلم، عکس و صدا را توییت کنند. گفته می‌شود که در اوایل سال ۲۰۱۷ در هر ماه حدود ۳۱۰ میلیون نفر از این شبکه دیدن كرده‌اند. (eBiz, 2017)

در گذشته شعار توییتر این بود که “در حال انجام چه کاری هستید؟” اما در حال حاضر با تغییر رویکرد شاهد هستیم که شعار فعلی این شرکت “در اطراف شما چه خبر است؟” شده است. بدلیل همین تغییر رویکرد شاهد هستیم که در حال حاضر نام این برنامه دیگر در بین شبکه های اجتماعی قرار نمی گیرد و در دسته بندی News، یا به عبارتی دیگر اخبار قرار می گیرد.

این محدودیت ۱۴۰ کاربری در توییت ها سبب می شود که ادبیات خاصی در بین کاربران رایج گردد و از آنجایی که انتقال مطلب در ۱۴۰ کاراکتر برای عموم کاربران امری ساده نیست، به همین دلیل قشری خاص از نخبگان در زمینه‌های مختلف در توییتر فعالیت می‌کنند. افرادی نظیر روزنامه نگاران، خبرنگاران، فعالان رسانه‌ای و سیاسیون در بین کاربران توییتر مشاهده شده و در جریان سازی‌های رسانه‌ای و اجتماعی نقش به سزایی ایفا می‌کنند. به همین دلیل می‌توان یکی از دلایل توجه ویژه سیاست مردان به توییتر را ادبیات نخبگانی و کاربران خاص این شبکه ذکر کرد تا جایی که مثلا در جریان شورش‌های اوکراین، راشا دایرکت اعلام کرد که نقش شبکه‌های اجتماعی در ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی اوکراین به حدی است که برخی کارشناسان، وضع اوکراین را «انقلاب فیس‌بوکی و توییتری» نامیده‌اند. فیس‌بوک و توییتر نقش مهمی در سازماندهی راهپیمایی‌های عمومی معترضان اوکراینی به عهده داشتند. اما حقیقت مهم‌تر آن است که کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند قدرت‌های خارجی از این شبکه‌ها برای ایجاد و حفظ ارتباط با معترضان و هدایت غیرمستقیم آنها استفاده می‌کنند (عماریون، ۱۳۹۲) و با توجه به فیلتر بودن این پیام‌رسان در ایران شاهد هستیم که قشر غالب کاربران این پیام‌رسان در تعارض با نظام جمهوری اسلامی قرار دارند.

در ادبیات ساختاری این پیام‌رسان ویژگی های مختلفی طراحی شده است اما مهمترین کاراکتر در نوشتار توییت‌ها، علامت # هست که توانایی تولید “هشتگ” به کاربران می دهد. وقتی با استفاده از علامت # ،هشتگی تولید می‌شود در واقع این کلمه یا کلمات، تبدیل به موضوعی در کل فضای این پیام‌رسان می‌شود. در صورتیکه تعداد زیادی توییت حاوی این هشتگ به خصوص باشند، این هشتگ که در واقع یک موضوع را نمایندگی می‌کند، در جهان و یا منطقه‌ای که کاربران آنها بیشتر این هشتگ را استفاده کرده‌اند، داغ می‌شود و اصطلاحا تبدیل به ترند ( trend) می‌شود. این ترند ها نشان می‌دهند که کاربران در جهان نسبت به چه چیزی توجه داشته و یا اطراف آنها چه خبر است. کاربران توییتر و فضای نخبگانی موجود تلاش دارند تا با استفاده از ترندسازی اقدام به جریان‌سازی در موضوعات مختلف کنند.

اینستاگرام اپلیکیشن موبایلی و وبسایت اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که ۷ سالی هست کار خود را آغاز کرده. محدودیت زمان ویدئو برای اشتراک‌گذاری در اینستاگرام ۶۰ ثانیه می‌باشد. اینستاگرام بر محتوا تمرکز دارد، که این رویکرد باعث محبوبیت آن شده است. کاربران آن می‌توانند از فیلترهای دیجیتال برای عکس‌هایشان استفاده کنند. این عملکرد با در اختیار قرار دادن انواع امکانات برای سایه روشن کردن تصاویر و ایجاد انواع تغییرات در رنگ‌آمیزی تصویر برای کاربر، او را در داشتن مطلوب‌ترین تصویر ممکن کمک می‌کند. همچنین اینستاگرام این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را علاوه بر خودِ اینستاگرام در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توییتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند.

در ژانویه ۲۰۱۷ این شبکه اجتماعی ۶۰۰ میلیون نفر عضو داشته که صد میلیون نفر از آنها ظرف شش ماه قبل از این تاریخ به اینستاگرام پیوسته‌اند. (Instagram, 2016) روزانه سیصد میلیون کاربر به اینستاگرام مراجعه می‌کنند. (Aslam, 2017) رشد کاربران این شبکه در مقایسه با سایر شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاست. تعداد ایرانی‌های اینستاگرام چیزی حدود ۱۲ تا ۱۴‌ میلیون نفر برآورد شده است. (باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۳۹۵) جالب است بدانید که تا سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰۰ میلیون سلفی در اینستاگرام به ثبت رسیده است. (DMR, 2017)

طبق آمار،۶۸ درصد کاربران این شبکه را در سال ۲۰۱۷ زنان تشکیل می‌دهند، (Aslam, 2017) در حالی که در سه سال قبل آن، ۴۹درصد بوده است.(DMR, 2017) مقوله‌ها‌ی زیبایی‌شناختی و زیبایی برای بیشتر کاربران اینستاگرام مطرح است. اهمیت بر روی ظاهر، چیزی است که به نظر می‌رسد دلیل جذب بیشتر زنان به این شبکه اجتماعی باشد. عکس گرفتن از اشیاء، چیزی که می‌خوریم یا جایی که می‌رویم از جمله محور عکسهای اینستاگرام است که با تصاویر موجود در سایر شبکه‌ها که بیشتر جنبه خبری داشته یا عکس‌های یادگاری با دوستان و اعضای فامیل است، متفاوت می‌باشد. فعالیتهای تجاری متعددی در این شبکه صورت می‌گیرد و برندهای زیبایی و طراحان مد از امکانات این شبکه برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

از جمله ابزارهای این شبکه، وجود هشتک است. هشتک به بازدیدکننده عکس، توضیح می‌دهد که با چه انگیزه‌ای عکس گذاشته شده است و کمک خوبی برای جستجوی تصاویر بوده، باعث می‌گردد تا یک تصویر بیشتر در معرض دید کاربران قرار گیرد. ‌

لینکدین یک شبکه اجتماعی مبتنی بر روابط حرفه‌ای و تجاری‌ست. (Linkedin, n.d) بدین معنا که در لینکدین مهم‌ترین خصیصه هر فرد تخصص اوست. بدین ترتیب این مزیت را بوجود می‌آورد که افراد، فارغ از مرزهای جغرافیایی با هم‌صنفان خود در ارتباط باشند و از دانش یا تجربه آنان بهره ببرند.

گفته شده در سال ۲۰۱۷ این شبکه ۴۶۷ میلیون کاربر داشته و در یک ماه حدود ۲۵۵ میلیون نفر بازدید کننده دارد. (eBiz,2017) 56 درصد از کاربران آن را مردان تشکیل می‌دهند. از قابلیتهای این شبکه، امکان تایید[۱] دیگر کاربران در یک موضوع خاص است. این امر باعث می‌گردد تا اعتبار افراد بر اساس تعداد تاییدات دریافت شده قابل سنجش گردد. دسترسی به اطلاعات این شبکه هم بدون عضویت در آن ممکن است.

 

تلگرام یکی از محبوبترین پیام‌رسان‌ها نزد ایرانیان است و چهار سالی هست که فعالیت خود را آغاز کرده است. طی یک شبانه‌روز، بیش از یک‌‌میلیون ‌و ۲۰۰ هزار مطلب در فضای کانال تلگرام تولید می‌شود. برخی از کانال‌ها، بیش از یک‌ میلیون عضو دارند. طبق اعلام مدیران تلگرام، این اپلیکیشن حدود ۲۴ میلیون کاربر ایرانی دارد. (باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۳۹۵) که حدود ۲۰ درصد کل کاربران تلگرام را شامل می‌شود.(DMR, 2017) اما ۴۶ درصد بازدیدهای روزانه توسط ما ایرانیان صورت می‌گیرد و ۸۳ درصد ترافیک آن را نیز ایرانیها تولید می‌کنند. (کلک آموز، ۱۳۹۴) در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار کانال ایرانی در تلگرام موجود است.

امکانات تلگرام شامل گروه، کانال و ربات است. در حال حاضر هر گروه می‌تواند تا سقف ۵۰۰۰ نفر عضو داشته باشد. کانال تلگرام مسیر یک طرفه‌ای است که فقط ادمین می‌تواند در آن پستهای دلخواه را برای اعضای کانال منتشر کند و سایر اعضا امکان اضافه کردن پست در آن را ندارند. ربات‌ها قابلیت‌های جالبی از جمله جستجو، نظرگیری، بازی و … را دارند.

در ماه نوامبر ۲۰۱۵ تلگرام حساب ۷۸ کاربر شخصی و کانال را به علت همکاری با داعش مسدود کرد؛ ولی از قرار معلوم داعش هنوز در این شبکه فعال است. (Bohm, 2015) سرور‌های شبکه تلگرام گاهی چند بار در هفته مشکل پیدا می‌کنند و کاربرها در اروپا، خاورمیانه و آفریقای شمالی تا چندین ساعت متوالی به شبکه دسترسی ندارند. مطابق آمار ارائه شده در حال حاضر ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت بین‌الملل کشور در اختیار تلگرام قرار دارد. (باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۳۹۵)

در مطالعه صورت گرفته در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت در شبکه‌های اجتماعی، این پیام‌رسان بالاترین رتبه‌ها را کسب کرده است. (Amnesty, 2016)

WhatsApp یک برنامه پیام رسان برای تلفن‌‎های هوشمند است که در سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده است. ابتدا گفته می‌شد که استفاده از این برنامه صرفا در سال اول رایگان است و پس از آن هر کاربر باید مبلغ ۰.۹۹ دلار حق اشتراک پرداخت کند. اما بعدتر اعلام شد که این قانون منتفی است و استفاده از این اپلیکیشن برای همیشه رایگان خواهد بود. (بافراست، ۱۳۹۴) در سال ۲۰۱۴ مالک فیسبوک این اپلیکیشن را خرید و از آن پس این برنامه هم جزء سبد برنامه‌های فیسبوک قرار گرفت. (WhatsApp, n.d)

در حال حاضر این اپلیکیشن بیش از یک میلیارد مشترک در ۱۸۰ کشور جهان دارد (همان، بی تا) که حدود ۱۴ میلیون آن ما ایرانی‌ها هستیم. (باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۳۹۵) از جمله امکانات این اپلیکیشن برقراری مکالمات تلفنی به سادگی با استفاده از نسخه اصلی آن است. طبق آمارهای جهانی، در روز حدود ۱۰۰ میلیون تماس از طریق واتس آپ در جهان صورت می‌گیرد و حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون عکس از طریق این اپلیکیشن به صورت روزانه ارسال می‌شود. رکورد تعداد پیام متنی ارسالی در یک روز هم ۴۲ میلیارد پیام متنی  بود که توسط واتس اپ به ثبت رسید. (DRM,2017)

یوتیوب دومین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است. این وب‌گاه معروف‌ترین وب‌گاه بارگذاری و تماشای رایگان ویدئو است که در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شده است. سالار کمانگر از ایرانیان مقیم امریکا در سال ۲۰۱۰ به عنوان مدیر یوتیوب انتخاب شده است.

آمارهای ابتدای سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که در هر ماه حدود یک میلیارد نفر از این سایت بازدید می‌کند. (eBiz, 2017)

یوتیوب در بسیاری کشورها از جمله چین، پاکستان، مراکش، ترکیه، …. و همچنین ایران به دلیل توزیع محتواهای نامناسب و مغایر قوانین کشور فیلتر شده است. البته بعد از اعتراضات گسترده، یوتیوب قوانینی برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه و نقض قوانین کپی رایت وضع کرد اما چه کسی می‌تواند و یا بهتر است بگوییم چه کسی میخواهد جلوی کاربران کنجکاو و فعال را بگیرد؟؟؟

پس از فیلتر شدن یوتیوب در کشور، جای خالی یک سرویس اشتراک ویدئو به شدت احساس می‌شد. پس نوابغ ایرانی در شرکت صباایده این نیاز را به سرعت کشف کردند و آپارات که وبسایت و اپلیکیشنی برای اشتراک گذاری محتوای ویدئویی است را در بهمن ۸۹ راه اندازی کردند. پس از گذشت یک سال از عرضه سرویس آپارات، در بهمن ۱۳۹۰ نسخه اندروید این سرویس نیز در اختیار کاربران قرار گرفت. پس از آن و در دی‌ ماه ۱۳۹۱ تعداد بازدید روزانه ویدئوهای آپارات از مرز یک میلیون گذر کرد. در حال حاضر روزانه حدود شش میلیون ویدئو در این وبسایت تماشا می‌شود. (صباایده، بی تا) این استقبال کم نظیر ثابت کرد که آپارات به خوبی توانسته جای خالی یوتیوب را در ایران پر کند.

آپارات دارای شش زیر مجموعه آپارات کودک، آپارات ورزشی، آپارات بانوان، آپارات فناوری، خبری و سلامت است. (همان، بی تا) آپارات دسته بندی‌های متفاوتی شامل بازی، آموزش، تبلیغات و … را برای ویدئوهای خود دارد تا کاربران بتوانند محتوای مورد نظر خود را از طریق دسته مورد نظر راحت‌تر بارگذاری کرده و یا بیابند.

برای بارگذاری ویدئو در آپارات، ابتدا باید در آن عضو شد و  محدودیت حجمی ۲۵۰ مگابایتی برای بارگذاری ویدئو در آپارات وجود دارد. کاربران برای بارگذاری ویدئو با حجم بیشتر از ۲۵۰ مگابایت، حتماً بایست «اکانت تأییدشده» داشته باشند.

اپلیکیشن پیام رسان سروش به تازگی توسط سازمان صدا و سیما برای گوشی‌های اندروید معرفی شده است که البته نسخه دسکتاپ هم دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تلگرام باشد.

این برنامه علاوه بر دارا بودن امکاناتی برابر با امکانات اپلیکیشنهای پیام‌رسان مشابه موجود خارجی از جمله تلگرام و واتس‌اپ، از قابلیت‌هایی مانند ایجاد کانال یک‌طرفه و دوطرفه، تماس صوتی، ارسال فایل صوتی (push-to-talk)، امکان نظرسنجی و برگزاری مسابقه به صورت چندگزینه‌ای(چند مدل)، امکان ایجاد کانال خصوصی و امکان ساخت ربات برای ارائه سرویس نیز برخوردار است. (خبرگزاری صدا و سیما، ۱۳۹۴)

یکی از جذابترین امکانات این اپلیکیشن که تلگرام فاقد آن است امکان ایجاد کانال دو طرفه و البته امکان لایک کردن پیام‌ها در گروه‌ها و کانال‌هاست که به این طریق تعامل و اظهار نظر در آن به مراتب تسهیل شده است. تمامی این امکانات ذکر شده دست کاربر را برای استفاده بیشتر و البته کاهش هزینه‌ها ( به خاطر امکان تماس از طریق اینترنت) باز می‌گذارد.

سايت اينترنتي کلوب دات کام در تاريخ يکم دي ماه ۱۳۸۳توسط شرکت صباایده راه اندازی شد. کلوب شروع یک اتفاق بزرگ در صبا ایده بود و پس از آن بود که سرویس های موفق متعددی مانند آپارات، میهن بلاگ، لنزور و فیلیمو به بازار عرضه شدند. (صبا ایده، بی تا)

در حال حاضر کلوب سه میلیون کاربر ثبت شده دارد (همان، بی تا) که به آن‌ها امکان می‌دهد تا صفحات شخصی یا صفحات رسمی ساخته و یا در تالارهای گفتگو شرکت کنند.

بیسفون یک برنامه ارتباطی برای گوشی‌های هوشمند است که از تابستان سال ۹۳ معرفی شده‌است. در بیسفون کاربران می‌توانند با دوستان و آشنایان خود از طریق پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای، گروه‌ها و تماس‌های اینترنتی به صورت کاملا رایگان و نامحدود ارتباط برقرار کنند. مانند سایر پیام‌رسانها نیازی به اضافه کردن دوستان وجود ندارد و تمام دوستان شما که از بیسفون استفاده می‌کنند، به طور خودکار در لیست ارتباطات شما اضافه خواهند شد. طبق آخرین آمار، حدود ۲.۵ میلیون کاربر در بیسفون عضو هستند. (تسنیم، ۱۳۹۴) هرچند با توسعه فعالیت تلگرام و وجود برخی اشکالات در این پیام‌رسان، از اقبال به آن کاسته شده است.

به دلیل ایرانی بودن برخی از سرورهای بیسفون، این نرم‌افزار می‌تواند سریع‌تر از نمونه‌های خارجی‌اش کار ‌کند. چرا که اطلاعات مربوط به چت کردن افراد لازم نیست به سروری در خارج از ایران رفته و بازگردد. البته بیسفون تنها در ایران سرور ندارد و قابلیت ارتباط را میان کاربران خارج از ایران هم فراهم می‌کند. (بادبادک، ۱۳۹۳)

جمع‌بندی

مطابق آمار بیش از ۴۰ میلیون گوشی موبایل هوشمند در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانهای موبایلی خارجی، ابزار استفاده بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی هستند و ایرانیها مدت زمان زیادی را در گشت و گذار درون این شبکه‌ها سپری می‌کنند.

هر یک از این شبکه‌ها تلاش دارند با قابلیتهای جدیدی که اضافه می‌کنند کاربران بیشتری را جذب کنند. نمونه‌های ایرانی این شبکه‌ها نیز روز بروز در حال توسعه هستند که در برخی موارد مانند آپارات توانسته‌اند جایگاه مناسبی را برای خود بیابند. استفاده از ابزارهای بومی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است و در این زمینه پیام‌رسانها و شبکه های اجتماعی می‌توانند نقش پررنگی ایفا کنند.

منابع

  1. endorsement